Власниця «Аурум Груп» Альона Лебедєва – про виробничі плани компанії і проблеми вагонобудівної галузі

Зміна правил формування тарифів на вантажні перевезення «Укрзалізниці» і гострий дефіцит напіввагонів привели до того, що в 2018 році прибутковість використання вантажних вагонів стала зростати. Український бізнес почав нарощувати власні вантажні вагонні парки. Загалом, за даними держмонополіста, з 2016 по 2018 рік обсяги інвестицій у рухомий склад країни зросли з 5,8 млрд грн до 20 млрд грн. Чим живе один з виробників вагонів і операторів вагонного парку? Які плани ставить перед собою в 2019 році? Про це кореспондент GMK Center поговорив з Альоною Лебедєвою, власницею інвестиційно-промислового холдингу «Аурум Груп», до структури якого входить вагонобудівний «Дизельний завод», вагоноремонтне депо «Агрегатбуд» та оператори ринку вантажних залізничних перевезень «Аурум Транс», «Аурум Рейл» і «Транс Енерджі».

З чим пов’язана ідея створення холдингу з вагонобудування і вагоноремонту?

– Наші компанії представлені на ринку важкого машинобудування й залізничного транспорту понад 15 років. За цей час ми пройшли довгий шлях, сформувавши майже замкнутий цикл виробництва: починаючи від власних розробок моделей вантажних вагонів і візків до них, виробництва цілого низки комплектуючих – до повноцінного будівництва вагонів, їх ремонту та оперування власним вагонним парком. Загалом – це був природний процес побудови вертикально інтегрованої групи компаній для підвищення ефективності всього бізнесу.

Якими були ваші виробничі показники з вагонобудування і вагоноремонту в 2018 році? Які плани на 2019-й?

– Протягом 2018 року на базі нашого вагонобудівного підприємства «Дизельний завод» побудовано 258 вантажних вагонів, з них 10 зерновозів і 248 напіввагонів. У 2019-му плануємо втричі збільшити обсяги виробництва – насамперед за рахунок будівництва напіввагонів. Обслуговуванням і ремонтом напіввагонів у нашій групі займається вагоноремонтне депо «Агрегатбуд». Тут вантажні вагони проходять усі види ремонтних робіт: і деповський, і капітальний, і поточний. З огляду на всі нюанси експлуатації вагонів, основний упор робимо на якість виконуваних робіт, тому обов’язково підтримуємо зворотний зв’язок з кожним клієнтом. Важливо, щоб нашою роботою були задоволені.

Ви виробляєте вагони не лише для продажу стороннім замовникам, а й нарощуєте власний вагонний парк. З чим пов’язана така стратегія?

– Уже кілька років поспіль ми спостерігаємо дефіцит рухомого складу в Україні, його високу зношеність, а також зростання динаміки потреб у вантажних перевезеннях. Тому щорічно активно інвестуємо в оновлення власного рухомого складу. Наприклад, у 2018 році ці інвестиції становили близько 100 млн грн. У результаті наш парк збільшився до 509 одиниць.Звісно, всі вагони були закуплені у «Дизельного заводу». Але хочу зазначити, що внутрішньокорпоративне замовлення не перевищило і 25% від загального випуску підприємства. Решту обсягу придбали інші клієнти. Взагалі у нас діє правило: всі підприємства групи мають орієнтуватися передусім на ринок і забезпечувати себе самі, в тому числі й замовленнями.

Які основні труднощі у вагонобудуванні сьогодні ви можете відзначити?

– Їх багато, але зупинитися хочу на кількох, ключових, на мій погляд.Вантажний парк залізничних вагонів в Україні до 2018 року був зношений більше ніж на 90%. У 2018 року крига скресла, і за рахунок приватних вагонобудівних заводів України було поставлено на внутрішній ринок рекордну кількість вантажних вагонів, приблизно 8500 одиниць.Погодьтеся, динаміка обнадійлива, якби не одне «але». У той самий період, протягом 2018 року, в Україну надійшло, за неофіційними даними, не менше 4 тис. списаних у Росії вантажних вагонів. З їх допомогою деякі приватні українські компанії намагаються знизити досі високий дефіцит напіввагонів в Україні.Саме попит на напіввагони у нас в країні робить утилізацію вантажних вагонів у Росії економічно недоцільною. Наші компанії за списані напіввагони пропонують на 30-50% вищу, ніж підприємства РФ, що спеціалізуються на утилізації. Тобто напіввагони, термін експлуатації яких становить 22 роки і яких позбавляються в РФ, продовжують працювати в Україні ще 5-7 років, завдаючи непоправної шкоди інфраструктурі залізниці. Але головне – вони можуть стати причиною великих аварій. І тоді вже постраждають люди.Так, замість того щоб оновлювати вагонний парк за рахунок будівництва нових вагонів, чиновники знижують дефіцит за допомогою досі чинної в «Укрзалізниці» процедури «продовження терміну служби вагонів». Але ж 4 тис. пролонгованих вагонів – це 47% від усіх новозбудованих приватними вагонобудівними заводами вагонів за той самий 2018 рік.Крім того, більшість компаній, що інвестують у вагонобудування, відзначають брак власних коштів, які вони могли би спрямувати на придбання вагонів. Минулого року 21% від загальної кількості вироблених приватними вагонобудівниками вагонів в Україні були реалізовані за допомогою лізингових програм. На сьогодні, на жаль, лише кілька банків і лізингових компаній пропонують кредитування з цільовим призначенням «придбання вагонів». Наш «Дизельний завод» акредитований у банку ПУМБ і в «ОТП-лізинг». Це дає нам можливість допомогти клієнтам отримати цільове фінансування – за необхідності, звісно.

У чому ви бачите перспективи вагонобудування і, відповідно, залізничних перевезень у країні?

– Висловлю, напевно, загальну надію вагонобудівників країни: гадаю, що й у поточному році будівництво вантажних вагонів продовжиться. Однак уже сьогодні на ринку існує певний перекіс – попит на вантажні залізничні перевезення стабільно зростає, а швидкість перевезень падає. Обумовлено це, перш за все, застарілим парком тяги «Укрзалізниці» і зношеністю залізничної інфраструктури в цілому.Сьогодні через неефективну логістику самі лише експортоорієнтовані сільгосппідприємства втрачають, за різними оцінками, $5-10 млрд на рік. Виходить, навіть попри те, що залізничні перевезення – один з найбільш економічно вигідних видів транспорту, проблеми галузі, що не вирішуються роками, змушують вантажовідправників переходити із залізниці на автомобільні перевезення. Тільки за 2018 рік обсяг вантажів, перевезених автотранспортом в Україні, збільшився на 6,3% порівняно з 2017 роком, а залізницею, навпаки, знизився – на 5,06%. І ця тенденція надалі лише наростатиме.

Які галузі формують портфель замовлень на вантажоперевезення через ваших операторів ринку вантажоперевезень «Аурум Транс» і «Транс Енерджі»?

– Гадаю, у нас ситуація цілковито відповідає ринковим тенденціям. Основні вантажогенеруючі галузі – це добувна промисловість, будівельний і металургійний комплекси. Якщо аналізувати регіональний зріз, то за обсягами вантажоперевезень у нас лідирують підприємства Дніпропетровської, Донецької та Запорізької областей.

У яких компаній «Аурум Груп» купує металопрокат для вагонів та інші необхідні комплектуючі?

– Серед основних наших постачальників – «Метінвест», «Краматорський МПЗ», «Дніпровський МЗ». У виробництві вагонів та їх ремонті підприємства «Аурум Груп», крім виробів ливарної галузі, використовують широку номенклатурну лінійку металопрокатної продукції з конструкційних і низьколегованих марок сталей, що включає простий сортовий прокат, фасонний, плоский і спеціальний прокат.

Який загальний обсяг металоспоживання у вашому виробництві? Які плани щодо збільшення металоспоживання на 2019 рік?

– У 2018 році загальний обсяг споживання металопрокату у вагонобудівному і ремонтному секторах «Аурум Груп», без урахування литва і комплектуючих, склав 3,6 тис. т. У 2019 році споживання металопрокатної продукції очікується на рівні 9-10 тис. т.Потенційно сектор промислового насособудування може збільшити споживання металопрокату вдвічі відносно існуючого рівня, тобто з 2 тис. т до 4 тис. т.

Чи буде «Аурум Груп» у майбутньому розширювати свій портфель промислових проектів?

– У планах на 2019 рік – створення колісного цеху на базі криворізького «Дизельного заводу», а також запуск депо, де виконуватимуть усі види вагоноремонтних робіт. Таким чином, ми, з одного боку, плануємо задовольнити зростаючий попит на проведення деповських ремонтів напіввагонів в одному з найбільш насичених регіонів України – на Кривбасі. А з іншого – сформувати повний цикл послуг для наших клієнтів: від продажу вагонів, зокрема на умовах лізингу, до ефективного оперування ними й надання якісних послуг з обслуговування на потужностях власного депо. Це знизить експлуатаційні витрати клієнтів і збереже їхній парк від передчасного зносу.Тобто «Аурум Груп» може стати для власників вагонів «єдиним вікном», куди можна прийти з будь-якими виробничими питаннями і головне – отримати оперативний і якісний сервіс. Також сьогодні зі зростанням контейнерних перевезень ми спостерігаємо високий попит на будівництво фітингових платформ і вивчаємо цей напрям.

GMK Center